Wednesday 11 March 2015

lepas tangan

Assalamualaikum, 

sejak akhir2 ni makin rajin pulak aku nak mengupdate blog, sebab banyak betul random thoughts yg singgah dalam lintasan minda. tapi singgah kejap2 jelah. cuma yang kali ini rasa macam boleh bahas sikit. Sikit. 

Sikap lepas tangan ataupun tak bertanggungjawab. bagi aku benda ni perangai yang tak bertamadun. tiada etika dalam pergaulan. tiada adab dalam muamalat seharian. sikap lepas tangan di mana tanggungjwab sendiri dilepas biar kepada orang lain tanpa ada sebarang rasa gusar dengan perkara yang pada asalnya menjadi tanggungjawab kita sendiri. lepas tangan ini macam biasa ada pro, ada cont. 

lepas tangan yang conts... contoh jadi dekat aku sendiri. masa group work assignment & dengan teman sendiri. rasanya aib orang takperlu nak dibesar2kan. cuma aku ingin emfasiskan peribahasa "habis madu sepah dibuang" . habis kau serap sedut nikmat sampai kau puas kau buang benda tu tepi jalan. contoh terdekat? sampah. elok sangat la buang sampah tepi2 jalan? dengan alasan "nanti makcik cleaner tak buat kerja" kepala bana die. kau pernah ke kerja sebagai pengutip sampah? kau pernah tak tengok tiap2 pagi waktu subuh tu makcik tu yang tolong asingkan segala sarap kau. sisa makanan basi, segala benda lah yang kau buang dalam tong tu, makcik cleaner tu lah yang hadap tiap2 pagi. kau ada fikir apa yang die rasa? kau ada fikir kehidupan seharian die? kau ada terdetik nak tolong tak? takde kan? malah kau lintas jeling makcik tu sebelah mata sambil menutup lubang penghidu kau dengan lengan baju. kau rasa apa makcik tu fikir masa tengah asingkan sampah? 

lepas tangan yang pro bila kita tahu masalah orang yang berat2 hingga kita pun turut stress dengan perkara tu sebab orang tu terlampau clingy, atau bahasa mudah, gedik. mengada, mintak pelempang. aku mudah rimas. maaf. tapi aku sedar, aku sendiri kadang kala perlukan pelukan hangat orang lain. perlukan usapan kasih sayang, perlukan tempat mengadu domba. ya, dan aku sendiri mudah benci dengan sikap gedik aku tu. cuba nak ubah, tapi tak boleh. hmmm... jadi, dalam perkara macam ni, orang yang terlampau bergantung hidup dan harapan dengan masusia ni akan mudah longlai, gugur, dan lesu bila tak dapat kasih sayang. ada masa aku boleh layan, ada masa aku jadi tegas, maaf. sebab aku pun ada masalah sendiri. 

tapi satu benda yang paling aku benci dengan diri sendiri ialah aku mudah rasa kesian. rasa tak sampai hati. itu. masalah utama aku. terlampau prihatin. penat jadi aku. serius penat. sendiri punya masalah tak selesai lagi, pergi cari gali masalah orang lain. hebat :/

jadi, kini aku ambil keputusan untuk lepas tangan, persetankan semua. sampai masa aku rasa macam dah nak mati, semua benda aku lepas pergi. 

dan kini, aku sendiri. buat kerja sendiri. 

wassalam

No comments:

Post a Comment