Saturday 15 February 2014

ED

Assalamualaikum...

ED, Environmental Design. 

Dah masuk 6 minggu aku belajar ED, dan tenaga pengajar aku selama ni adalah tenaga pengajar gantian/sementara. dan kini, dia bakal diganti. dia bakal pergi. dia bakal tidak mengajar kami lagi. 

....

...

..

.


6 minggu memang tempoh yang agak lama, namun agak singkat, dalam masa 6 minggu, kami dah selesai 2 project utk subjek ni. dan skrg dah masuk projek ke-3 dah. namun ada sesuatu yang harus bertukar ganti. tenaga pengajar itu sendiri. mengeluh berjuta kali pun takkan terubahkan kalau itu yang tertakdir. so.... hm.... nothing to say.

dalam tempoh 6 minggu macam2 dah terjadi, tawa, dusta, kecewa, bangga, suka, duka, gelak, tawa, gurau, senda, janji, lupa.... macam macam... kenangan semua. tak kurang ilmu yang banyak di timba, keikhlasan mengajar dan belajar memang membuahkan hasil. hasil ada yang puas hati ada yang tidak, tapi yang penting ilmu tu sampai. dapat pengisiannya. pengalaman dan nasihat yang tercurah amatlah dihargai. keikhlasan menyampaikan ilmu dan ajaran amat jelas bila lihat dia tak pernah penat, tak pernah kedekut, tak pernah bosan untuk kongsi pendapat, projek2 lepas, pengalaman study, dan macam2 lagi. 

tiadanya rasa ada jurang antara kami bila interaksi sesama sendiri dengan gaya bahasa yang mudah dan sempoi. mudah nak bertanya dan berbincang. rasa macam kawan sendiri, bukan tenaga pengajar, senang. interaksi yang senang. rasa senang. hmmm....

tiap2 kelas yang di ajar mesti akan di tunjuk satu satu bagaimana dan apa yang pernah dilakukan, perlu di lakukan, dan perlu di improve kan. dia tak pernah mengeluh, dia telus. kalau di matanya ia buruk, dikatanya buruk. kalau di matanya lawa, lawalah katanya, tak perlu nak berselindung di balik kata2. kata saja apa yang terlintas di jiwa. tak kesahlah mengguris hari ke, apa ke, janji kita terima. sebab dia lebih berpengalaman dari kita, dia guru, kita murid. dia suruh kita ikut. itulah mengajar dan belajar. ajar.

bantu, dia sangat ingin membantu anak didiknya, walau dia seorang guru, pendidik, namun dia sangat selesa membantu dalam apa jua jenis keadaan. masanya tetap di bahagikan demi anak didik walau ada masjid yang baru terbina dan perlu dijaga. kesibukan di pandang sebelah mata demi sebuah tugas yang di jalankan dengan kesungguhan, demi untuk membantu anak didik. demi sebuah tugas. 

dan kini, kami sudah cukup terharu, sudah cukup senang, sudah cukup sayang, dan perlu dilepas pergi. kalau sampai sini sajalah, maka, sampai situ sajalah, tak dapat nak buat apa apa lagi. tak terubahkan.

emis rengek lah, raunglah kuat manapun, kalau itulah yang tertulis, itulah yang terjadi. 

benda yang kita sayang, perlu kita lepas, agar biar ia terbang bebas, lihat ia bahagia, agar kita turut bahagia. sama sama

terimakasih, Bro. Piei


No comments:

Post a Comment