Thursday 2 January 2014

it's a loooong day

bismillah,
assalamualaikum,

hari ni, hari pertama mama n baba tiada dirumah dari pagi sampai esok, huhu. mereka pergi berhoney moon di langkawi, adik beradik ku semua kerja, dan aku hanya tinggal seorang di rumah ._. ok, ade zulaikha :P

ni die zulaikha :) anak buah saya yg cutee >.<

so, di sebabkan only me at home, aku lah yg kene jage die, jadi babysitter jap utk 2 hari, haha. tak sit mana pun sebenarnya, cik Maria (jiran sebelah) tolong tgk kadang2 :D die aku jaga tido, susu n layan makan je, yg mandi, siapkan semua cik maria... aku tuka pampers die sekali je tadi sbb die kencing, tu pun x byk pon... hmmm.....

pagi tu mama die tinggalkan kat umah masa aku masakkan nasi die, tapi mama die yg buh garam, aku tak tahuuu~ haha :P lepas mama die p keje, aku enjut buai die sat, dalam 15 minit kot, sambil tgu dia minum susu tgh lalok lalok nk tito tu, then dia tido :3

lepas beberapa minit dia tido, sambung lah keje aku, on9, hehe... dalam beberapa minit kemudian, dia berbunyi dalam buai *(sound track wonderpets-telefon, telefon berbuunyiii~~ telefonn,, kami dataangg~~~ #in this case, ganti telefon kepada Zulaikha~ ahahaha :P) aku pun berlari lah ke arah buai, curious aku dibuatnya, apakah yang sedang terjadii???? hahaha, xleh blah drama. buai dgn bilik bukan jauh mana pun, dalam 3-4 meter jee :P upenye zuzu(Zulaikha) mimpi buruk,, hahahah.. die jerit2 tapi dalam tido. mata tutup, tapi mulut merengek2. aku enjut jelah buai tiap2 kali die 'berbunyi', haha :P

pastu tak lama kemudian, dalam pukul 11 kot, zuzu bangun. die bangun je terus Cik Maria datang umah, amik die, sbb die dngar kot kat seblah bunyi zuzu bangun. die amik zuzu bwk p mandi. time tu aku sediakan makanan n botol susu die, sbb pas mandi usually dia makan. pas dah sediakan, aku p seblah, masuk umah Cik Maria, tgk zuzu dah siap. masa tgh sediakan makanan zuzu ade dngar dr dapo sore zuzu jerit2 nga mandi.. huu.. 



masa di rumah cik marie, *(haha, marie pun boleh, nama glamour) cik maria nk bg die makan, die lari2, main ngan dafi, alahai, cute je bebudak ni, dafi tu bby jugak, tp laki, putih melepak lepak! lagi putih dari zuzu yg mmg dah sedia putih. wahahaha.... cik maria ni orang Cambodia. time kat umah die ttbe ade org call, die ckp la bahse die, aku cam.... krik krik krik... ahhahahahha :P x paham sepatah haram, tapi yg aku tau dorang panggil mak 'mak' jugak. cam kite. pas phone call die habis, 2-3 minit pastu ade sorang kakak Cambodia ni masuk, bwk anak die skali, anak die besar sikit dah, dalam umo tadika/darjah1-2 kot... main ngan dafi, die nk main nan zuzu, tapi zuzu malu2 :P zuzu melekatt je kat maksu die.. hehe, dah lama2 aku duk situ, Cik maria pun dah ade kawan, kakak kemboja yg baru dtg tu, aku pun mintak diri, balik umah seblah. dahla pintu tak kunci tadi... hoho, bahaye gak sbnannye, tapi ni kampung, insyaAllah, tawakkal jelah. :) takda apa apa dgn izin-Nya, 

dalam 5-10 minit baru balik, cik maria pulangkan balik zuzu kat aku,,, aku pun, errkk, reda jelah. egtkn die nk jage, die kate zuzu nk tido, aku masuk buai, bagi susu, die minum susu sampai habis! :O lapar kot, sian, dah la tadi xmkn nasi, org bg makan die lari2... -_-''

abis susu, aku egt nk buat lagi susu sebab die xmkn ape, perot kosong, buat2, buai xde org nk enjut, aku tinggal buai, sibuk kat dapo, ttbe die bangun... ahhh sudahhh,,,, las2 tak tido lee budak tu, main barang2 dalam bilik aku, punggah itu ini, geram aku dibuatnya. aku ngah kebulo ni, nk masak mee sedap, dia ikott je aku, klu x ikot die punggah barang -_-''
aku bantai biar jlah, lapo, aku nk makan jugak T_T kebulor.... 2 pack mee sedap aku hentam... hahhahha :D tgh makan die tgkk je aku, kiut betul, dgn innocent face die 


alahai, menyesal marah die sbb kacau aku tadi :'( budak ni tak bersalah.. tgh aku melantak dpn muke die tu, die usik mi aku, aku marah la, kotor, upenye die nak suap aku... >u< 

comey sangatt.... dgn jari die yg cit nonet tu, sehelai sehelai mi die amik bagi aku, aku layan jlah, makan suapan die... (bukan rasuah kay makan suapan :P) 

dalam harini, hadoi, aku penat sungguh~ aku nak solat , makan, p tandas, tinggal dia sekejap dia nanges,,, harini dia banyak tol nanges... ksian. sorilah, maksu takreti jaga budak ._.

harini bukan lah hari yg menggembirakan, tapi dalam kekalutan itu, kecomelan zuzu tetap menjadi pojaan hatiku... hehe, sbb die innocent sangat~ habis bilik aku sepah dia punggah barang, kacau ini itu. sabar jlah.... 

so, nak kata la pengalaman pertama menjaga budak sorang2, menjadi bebi sitter for the first time. memang penat. -_-''

hohhh~~~~~~~ nasib bek ade cik maria. kalau tak, aku tak tahu apa nk buat ._.

petang tu, aku penat sangat, mlm td tido lewat, pagi ni aku x tido langsong, petang tu aku rasa cam nk mampos.... nasib bek cik maria datang amik zulaikha, tidokan die, aku pas solat zoho bantai tido sampai kul 4, aku bangun pun sbb cik maria bg salam, die nk bagi zulaikha yg dah tukar baju, dah mandi, aku suap dia makan sambil tgk tv, tgk kucing, tapi dia kan suka jalan2, patu jatuh, tesungkur, banyak kali dia jatuh harini, pelbagai gaya, terlentang, tersungkur, terduduk, pahtu menjerit~ :3

siann.... haih..... penat jage budak ni... :)

by: maksu zuzu ;P

No comments:

Post a Comment