Wednesday 1 January 2014

TuruN

assalamualaikum, 


harap semua para pembaca sihat dan selamat, post kali ini agak berunsurkan politik. :)

ya, saya pembangkang, anti kerajaan, dan saya bangga mengakuinya. kerana macai tidak punya otak yang waras dan berakal... begitu juga dgn para pemimpin macai, disebabkan pimpinan yang tiadalah berotak, haruslah pengikutnya juga tiadalah juga berakal. :3

perhimpunan TURUN diadakan utk menunjukan bantahan dan ketidakpuashatian rakyat terhadap kos sara hidup yg semakin meningkat. antaranya ialah :
1. tarif elektrik
2. kenaikan harga minyak
3. kenaikan harga tol
4. GST
5. dan lain lain(dalam gambar atas)~ (susulan harga minyak, tol dan elektrik naik, harga barang juga PASTI akan naik-atas alasan peniaga yg menggunakan perkara2 diatas dlm perniagaan mereka spt pengangkutan brg, pemprosesan dan sbgnya)

oleh itu, ini menandakan kos sara hidup dan beban rakyat semakin bertambah. para pemimpin negara kita yang SANGAT 'berkaliber' nie suruh rakyat berjimat cermat. sedangkan sebelum kenaikan taraf harga2 diatas ni, rakyat sudah sedia terbeban, apatah lagi bila naik? bangang. maaf, tu je perkataan paling sopan aku. aku geram betul... haih

kesusahan itu aku sendiri dapat saksikan depan mata, malah aku juga merasainya kadang kala. keluarga aku bukan orang senang, ayah kerja sendiri, kini dah berumur, tak kerja dah. tak larat. mama suri rumah je. dapat wang pun dari bayaran rumah sewa dan bantuan anak2 yg dah bekerja je. aku ni pun, bukannye kerja, just jual topap, berape je keuntugan? paling tinggi 5%. -_- aku segan nak mintak duit kat parents aku, sebab kesian/segan/takut & tak biasa dari kecik mintak duit kat mak bapak, kalau diorang kasi baru amik. so, aku mintak la dgn kakak2 aku yg dah keje, tak lah segan sangat dgn diorang, tapi still.... diorang pun ada hidup sendiri, ada yg dah berkeluarga, nk jaga urusan rumah tangga lagi... masing2 kesempitan. 'terima kasih' lah ye kerajaan sebab bijak menguruskan rakyat yg kau buat macam hamba, kau kaut untung semua buat belanja anak bini pak menteri pencacai taik & pengipas bontot kau.... baik dan murni betul kerajaan malaysia ni ye. kerajaan barisan nakSIALnal. YEAH~ i love 1Msia . kepala hotak kau. 

aku penat, sedih, resah, takut, hampa, sedih dgn kerajaan malaysia dan macai2... 
bodoh ke sial? 

aku punn.... tak tau lah nk cakap ape lagi kan... hmmm... kalau ada otak, pakai pakai lah ye

jangan bertindak sebodoh rasa. fikir. lihat, perhati. buat selidik, ikot logik. bukan terima bulat2. kita dikurnia akal utk berfikir. bukan utk dibiar tidak terusik, tak terguna. ada otak, pakai, ada akal, fikir. ada kuasa, bertindak. 

aku, perempuan. Turun tu malam, so baiklah aku duk rumah je. pompuan x elok kuar malam. tapi serious jiwa aku ada kat sana bersama puluhan ribu orang yg turun ke dataran merdeka. hanya jasad masih kekal di rumah. bukannya aku taknak bertindak. aku hanya mampu menjadi keyboard warrior kat sini je. nk berhujah aku bukannye Tuhan tahu semua. apa yg aku dapat kongsi, aku cerita. apa yg aku tahu, aku beri tahu. aku sampaikan. itu sajalah kuasa yg aku ada. aku orang biasa saja. bukan ahli politik

sungguh aku kecewa dgn kerajaan sekarang. sungguh.

mereka menggodam semua media massa utk sampaikan fitnah, suratkhabar, televisyen, tapi, walau pun mereka dah godam bende2 ni, kalau pandai cari air jernih, pasti jumpa juga. :)
*(air jernih=berita benar bagi sesiapa yg sukar memahami kiasan diatas)

bukan apa, kita boleh nilai lah, dgn mata kepala sendiri. mana betul mana salah, mana benar mana fitnah. bagi yg membabi buta buat tuduhan tak berasas itu, anggap sajalah mereka memang babi yg buta :3

dalam beritatv3 , rtm , surat khabar utusan yg pro kerajaan cam sial ni, mereka kata himpunan turun nie haram, ganas, liar dan macam2 lagi lah. ni, sedikit coretan orang yg turun malam smlm :

Haikal Zainal
Salah seorang pendemo beri komen, Ulasan TURUN@Dataran Merdeka
"Aku yakin paparan akhbar tempatan esok hari memaparkan botol mineral yang melayang ke atas stage konsert di Dataran Merdeka. Mereka akan mengulas lihatlah himpunan 'guling' ini ganas, merbahaya & nak jatuhkan kerajaan. Namun sebagai saksi di tempat kejadian ingin aku ceritakan serba ringkas apa sebenarnya yang berlaku. Pertamanya, aku tiba ke dataran jam 1015 malam. Masa aku sampai orang dah ramai. Mungkin dalam 20 ribu orang. Peserta himpunan Turun ini tidak dapat masuk ke padang kerana ramai polis menghalang. Tapi aku pelik, apa yang pelik sangat dorg ni. Sah2 nak masuk padang dataran banyak laluan lain.
Jadi aku malas bersesak2 di situ dan terus menyeberangi 'jambatan' untuk ke padang. Sampai je kat padang, konsert dbkl berjalan seperti biasa. Adalah dalam 5 ribu orang yang menonton. Yang ramai aku nampak mat2
bangla & indo. Ye lah, inikan Negara Banglasia.
Dari seorang artis ke seorang artis. Peserta himpunan masih dihadang oleh pihak polis. Dalam jam 1115 malam aku nampak peserta himpunan berpusu2 ke padang dataran merdeka. Mereka hanya berkumpul di jalan
raya. Ada yang duduk, berdiri, melaungkan Turun2 dan sebagainya. Jay jay yang buat persembahan rasa tak senang sebab nampak dari atas stage ramai berhimpun di sebelah padang. Dia tanya tu yang kat sebelah tu buat apa? Peserta himpunan jawab turun.. Turun.. Turun.. Haha.. Jay jay speechless dan kata harap malam ni semuanya selamat. Kemudian jay jay nyanyi lagu putih2 melati. Audien di padang banyak yg berdiri, menyanyi bersama dan berjoget. Then Najwa Latif nyanyi. 2 lagu.. Ceh aku dah macam laporkan konsert Dbkl plak kan..
Kah3..
Lepas Najwa ni lah segalanya berubah. Naik seorang penyanyi perempuan. Nyanyi dalam beberapa rangkap lagu sedang di sisi padang sedikit demi sedikit peserta himpunan masuk ke dalm padang. Makin lama makin ramai. Masa ni aku dah nampak bbrp orang anggota polis ke stage dan berbincang sst dgn pihak DBKL. Aku dah rasa lain macam. Dalam beberapa saat kemudian aku nampak balingan botol2 mineral dari tempat audien melayang ke atas stage. 1 botol, 2, 3, 4 dan seterusnya. Emcee umumkan sampai sini saja. Kita terpaksa berhenti. Selepas itu lampu di stage semuanya padam. Pemain muzik orkestra juga berhenti serta merta. Masa ni aku dah rasa tak sedap hati. Aku dah bayangkan laporan media macai esok hari.
Namun aku ada beberapa soalan :
1. Botol mineral dibaling dari tempat audien. Maksudnya tempat di mana mereka yang telah awal masuk dan duduk di atas padang. Peserta himpunan masih belum sampai ke situ. Siapa yang baling?
2. Yang aku pelik, air mineral tu bila baling sampai pula sampai atas stage. Maksudnya air masih banyak. Masih berat Barangkali botol mineral ini masih belum dibuka. Kepala bana apa beli air mineral x minum dan pakat2
baling sampai stage?
3. Kenapa balingan botol mineral ini mirip2 kejadian di depan sogo semasa bersih 3.0? Ada yg baling ke kereta polis dan sampai skrg tidak tahu siapa yang baling. Aku tinggalkan 3 persoalan ni pada korang semua. Siapa yang faham tu, tahu sangat siapa punya kerja yg baling botol dan cetuskan provokasi.
Now aku dah on the way balik. Aku malas nak lama2 kat sana dan aku tak tahu apa terus berlaku kat sana. Yang pasti, tahun 2014 ini bersedialah semua hamba rakyat menanggung kebangangan peminpin yang tdk pandai mengurus ekonomi. Yang jadi mangsa, kitalah rakyat Malaysia.
Selamat malam Malaysia.. Selamat tahun
baru.."

jadi, apa yg dapat anda konklusikan dari petikan kisah diatas? ada otak, pakai, ada akal, fikir ;)

renung2kanlah dn selamat beramal!!! ^.^
assalamualaikum~

No comments:

Post a Comment